top of page

WANNEER KAN JEUGDEVOL LEERLINGEN ONDERSTEUNEN 

Faalangst, omgaan met emoties (boosheid, verdriet, angst), onzekerheid, moeite met sociale contacten, gepest worden, negatieve gedachten, niet lekker in het vel zitten, weinig concentratie, druk in het hoofd, zorgen hebben of nare ervaringen.. Het kan iedereen overkomen en het is heel normaal. Wanneer het leerlingen echter belemmert in de dingen die zij wel graag zouden willen doen, dan is het fijn als er verandering komt. Jeugdevol zet zich in om samen met leerlingen te ontdekken wat werkt voor hen, zodat zij ook in uitdagende of spanningsvolle situaties hun eigen weg kunnen blijven volgen!

JEUGDEVOL KAN OP VERSCHILLENDE MANIEREN WORDEN INGEZET

AMBULANTE BEGELEIDING

 

De Ambulante begeleiding vanuit Jeugdevol is laagdrempelig en biedt een vast aanspreekpunt voor leerling en ouders/verzorgers, met zorgen of vragen binnen één of meer leefgebieden. Te weten; thuis, school, vrijetijd en gezondheid.

 

Ambulante begeleiding betekent kortdurende leerlingbegeleiding en/of (opvoed) ondersteuning voor ouders/verzorgers. Dit bied ik aan in de vorm van 1 tot 5 begeleidingsgesprekken.

 

Samen met de leerling en de directe omgeving werken we aan een oplossing op maat, waarbij het belang van de leerling, ouders/ verzorgers en school tot zijn recht komt. Dit resulteert in; ‘doen wat werkt’ voor elke leerling, korte lijntjes binnen de samenwerking met alle betrokkenen, vroegtijdige preventie en minder schooluitval.

 

Jeugdevol sluit aan bij het begeleidings-team binnen de school en is de schakel tussen leerling, ouders/verzorgers, school en zorg. Jeugdevol denkt mee over passende zorg binnen de overlegvormen van het begeleidingsteam. 

 

Afhankelijk van de behoefte van de school en/of hulpvraag van de leerling is Jeugdevol inzetbaar. Ze kan tevens op afroep aansluiten bij verschillende overlegvormen. Inzet vanuit Jeugdevol verloopt altijd na gezamenlijk overleg in het begeleidingsteam van de school.  

​

​

ACT COACHING

​

ACT Coaching leert leerlingen hoe zij de invloed van pijnlijke gedachten en gevoelens kunnen verminderen (Acceptatie) en hoe zij tegelijkertijd actie kunnen ondernemen om te doen wat zij belangrijk vinden én wat bij hen past (Commitment).

​

In de kern is ACT een gedragstherapie: het gaat over actie ondernemen. Maar niet zomaar actie. Het gaat om actie op basis van 'eigen waarden'. Waar wil de leerling voor staan? Wat vindt de leerling diep van binnen zelf echt belangrijk? Hoe wil de leerling zichzelf en anderen behandelen? 

Ook gaat het over 'bewust' handelen. Echt deelnemen aan wat je aan het doen bent.

​

Het doel van ACT is om bewust en op basis van waarden te handelen.

 

Gedurende 8 tot 12 coachingsgesprekken leren leerlingen zichzelf beter kennen. Zowel hun talenten, waarden en wensen als ook hun gevoeligheden en gewoonten. Door het inzicht dat leerlingen in zichzelf krijgen, lukt het hen beter om meer rekening te houden met hun gevoeligheden. Hierdoor leren zij beperkende gewoonten los te laten en te durven doen wat zij het liefst zouden willen.

​

Tijdens de ACT coaching is geen gesprek hetzelfde. Ervaringen, uitleg, oefeningen en filmpjes zijn o.a. middelen die worden ingezet. Deze interactieve manier van coachen biedt leerlingen afwisseling waarbij zij de inzichten die zij krijgen kunnen ervaren en oefenen in zowel thuis als ook schoolse situaties.

 

Een coachingsgesprek vindt eens per week op een vast tijdstip plaats en duurt 45 minuten. Dit gebeurt onder schooltijd, op school. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het lesprogramma van de leerling.

​

De coachingsgesprekken met de leerling zijn vertrouwelijk. In overleg met de leerling en afhankelijk van de behoefte zal inhoudelijk informatie worden gedeeld met ouders/verzorgers en school. Wel zullen acties die de leerling wil gaan oefenen in een eigen plan komen te staan dat gedeeld wordt met de betreffende betrokkenen. Hierdoor blijft de leerling ook thuis en op school actief, samen met de hulp vanuit zijn of haar omgeving.   

 

ACT Coaching is ook mogelijk voor particulieren.

PROCESONDERSTEUNING

 

De procesondersteuning is net als de ambulante begeleiding en ACT coaching laagdrempelig. Het wordt ingezet bij opschaling van zorg. Indien de ontwikkeling van een leerling of de hulpvraag van een gezin, meer intensieve of gespecialiseerde hulp behoeft, dan wordt met toestemming van de leerling en ouders/verzorgers de toeleiding naar meest passende hulp georganiseerd.

 

De Procesondersteuning behelst ook het coördineren en bewaken van deze zorgprocessen. Dit met als doel om korte lijnen en een éénduidige samenwerking tussen leerling, ouders/verzorgers, school en zorg te behouden. Procesondersteuning omvat elke taak vanaf aanmelding tot aan de start van de benodigde zorg. Aansluiten bij intakegesprekken en overbruggingszorg gedurende de wachttijd is ook mogelijk.

  

Aangezien vanuit Jeugdevol de koppeling gemaakt kan worden tussen school en thuis kan zij ook worden ingezet als er vanuit school vragen en/of zorgen zijn over de thuissituatie van de leerling. Na toestemming van ouders/verzorgers wordt een startgesprek georganiseerd op school. Afhankelijk van de vragen en/of zorgen sluit ook de advisor/mentor en/of zorg coördinator aan bij dit gesprek. Gezamenlijk wordt de hulpvraag geformuleerd en worden er afspraken gemaakt worden over het vervolg traject van de leerling en/of het gezin als geheel. Deze inzet is zoveel mogelijk preventief. Wanneer er sprake is van meer complexe problematiek dan kan het lokale team van de gemeente betrokken worden. 

Ter overbrugging, in geval van wachttijden, kan de koppeling naar Ambulante Begeleiding en/of ACT coaching gemaakt worden. Dit is afhankelijk van de hulpvraag en behoefte van leerling/ ouders/ verzorgers. 

  

Kort samengevat wordt opgeschaald naar procesondersteuning wanneer:

  • 3 tot 5 gesprekken binnen de Ambulante Begeleiding onvoldoende toereikend blijken te zijn. 

  • na analyse van de hulpvraag direct duidelijk is dat er externe ondersteuning geboden is .  

​

​

Algemene voorwaarden

AVG

​

Een overeenkomst van opdracht en offerte kunnen voor Samenwerkingsverbanden en scholen via het contactformulier opgevraagd worden.

bottom of page